اخلاق و فضائل

امام مجتبی عترت رسول الله

عترت رسول الله (ص) همان عینیت قرآن در افرادی از بین انسانها است. عترت تجلی قرآن در انسان یعنی قرآن مجسم همان عترت میباشند.عترت رهنمون به قرآن و قرآن و عترت همان بزرگراه مطمئن که رهرو را به مقصد میرساند، میباشند. منشا و منبع عترت فرمودهی رسول الله صلی و الله و آله است که فرمود، انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی ابدا. [۵۰] «من دو چیز گرانقدر در پیش شما به یادگار مینهم، تا هنگامی که به آن دو چنگ آویز باشید گمراه نخواهید بود.» رسول الله (ص) شاخصهای رهنمون رابر همگان معرفی نمود.
هنگامی که آیه تطهیر در شان و مقام اهل بیت فرود آمد: انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا. [۵۱] رسول الله (ص)، علی و فاطمه و حسن و حسین (ع) را زیر کسای یمانی گرد آورد آنگاه فرمود: هولاء اهل بیتی و ثقلی. [۵۲] «اینان اهل بیت گران قدر من میباشند.» و در مورد دیگر افراد، دیگری را که نه نفر از فرزندان
[صفحه ۵۳]
حسین علیه السلام میباشند و به این تعداد افزود. [۵۳] و نیز از رسول الله (ص) این گونه نقل است که: الحسن و الحسین فی عترتی و اوصیایی و خلفایی. [۵۴].
بااین بیان عترت رسول الله (ص) عبارتند از دوازده نور پاک امامت و فاطمه زهرا (ع). مقام بلند عترت همان عروه الوثقی، و صراط مستقیم بودن آنان است. هیچ گونه گرایش به باطل در زندگی آنان راه ندارد. عترت یعنی شاخصهای رهنمون الهی و حجت خدا در میان انسانها. عترت از مثقام رفیع عصمت بهرهمند و بلکه به بالاترین مرحله عصمت بار یافته است. حسن مجتبی علیه السلام از زمره این عترت است و از این مقام والای منحصر به عترت بهرهمند است. برترین مقام عصمت و معنویت که کسی از بنیآدم در این مقام سهیم و شریک نمیباشد.
برگرفته از کتاب امام حسن علیه السلام الگوی زندگی نوشته: حبیب الله احمدی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *