حوادث، وقایع، هجرت

خوارج زمان امام حسن

امام علی (ع) هنگامی که تشکل نهروانیها را در جنگ نهروان پراکند، فرمود من چشم فتنه را از حدقه بیرون افکندم: انا فقات عین الفتنه. [۱۹۹] این سخن بدین معنا نیست که اندیشه خوارج و جریان اجتماعی آنان پایان یافت، زیرا این اندیشه نه در زمان علی (ع) شکل گرفت و نه در دوران علی پایان پذیرفت. خاستگاه خوارج که یک اندیشه کژ راهه از دین است به زمان خلفا و بلکه رسول الله صلی و الله علیه و آله بازگشت مینماید؛ و در هیچ زمانی هم پایان نخواهد پذیرفت. به
[صفحه ۱۳۶]
همین خاطر هنگام مهار فتنه خوارج فردی به امام علی عرض کرد قصه خوارج تمام شد. امام در پاسخ وی فرمود هرگز، من فتنه آنان را مهار ساختم اندیشه خوارج نسل به نسل در گردش خواهد بود. [۲۰۰].
این اندیشهی کج، همان گونه که سیاستمداری اهل بیت را بر نمیتابید به سیاستهای معاویه نیز روی خویش نشان نمیداد؛ لیکن این نکته بدین معنا نیست که تزویرهای معاویه از وجود آنان به سود خویش بهرهکشی ننماید. بلکه همان گونه که با دستیاری و اندیشه خشک و خشن آنان در یوم الهریر صفین ذوالفقار را غلاف نمود. اینک در دوران امام مجتبی (ع) نیز از کژاندیشی آنان و نقش اشعثها به صورت نیروی چند چهره و نیز شمر بن ذی الجوشن که از فرماندهان سپاه عبیدالله در کربلا نیز میباشد و عبدالله بن وهب راسبی و عبدالله بن کواء و… [۲۰۱] در جهت شکستن صلابت تشکل همسو بهره میبرد، گرچه خوارج در زمان معاویه بر علیه وی نیز شورش نمودند. بر این اساس اینان یک تشکل سازگار وی نیز نبودند، لیکن معاویه از کژاندیشی و جهل و نادانی بیپایان آنان در جهت اهداف خویش به خوبی بهره میبرد.
برگرفته از کتاب امام حسن علیه السلام الگوی زندگی نوشته: حبیب الله احمدی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *