ولادت، از کودکی تا بزرگسالی

داستان ولادت و مراسم نامگذارى امام حسن مجتبی علیه السلام

داستان ولادت و مراسم نامگذارى امام حسن مجتبی علیه السلام

داستان ولادت آن حضرت به گونه‏اى که در روایات شیخ صدوق رحمت الله علیه در امالى و علل و عیون اخبار الرضا علیه السلام و روایات دیگر محدثین شیعه و اهل سنت آمده و از امام سجاد علیه السلام روایت ‏شده این گونه است که فرمود:

چون فاطمه علیها السلام فرزندش حسن را به دنیا آورد، به پدرش على علیه السلام عرض کرد: نامى براى او بگذار، على علیه السلام فرمود: من کسی نیستم که در مورد نامگذارى او به رسول خدا پیشى گرفته و سبقت جویم. در همان وقت رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم آمد و آن کودک را در پارچه زردى پیچیده، به نزد آن حضرت بردند.حضرت فرمود: مگر من به شما نگفته بودم که او را در پارچه زرد نپیچید؟ سپس آن پارچه را به کنارى افکند و پارچه سفیدى گرفته و کودک را در آن پیچید، آنگاه رو به على علیه السلام کرده فرمود: آیا او را نامگذارى کرده ‏اى؟

عرض کرد: من در نامگذارى وى به شما پیشى نمى ‏گرفتم

رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم فرمود: من هم در نامگذارى وى بر خدا سبقت نمى ‏جویم

در این وقت‏ خداى تبارک و تعالى به جبرئیل وحى فرمود که براى محمد پسرى متولد شده، به نزد وى برو و سلامش برسان و تبریک و تهنیت گوى و به وى بگو: براستى که على نزد تو به منزله هارون است از موسى، پس این کودک را به نام پسر هارون نام بنه.

جبرئیل از آسمان فرود آمد و از سوى خداى تعالى به وى تهنیت گفت و سپس اظهار داشت: خداى تبارک و تعالى تو را مامور کرده که او را به نام پسر هارون نام بگذارى. رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم پرسید: نام پسر هارون چیست؟ عرض کرد: – شبر -. فرمود: زبان من عربى است؟ عرض کرد: نامش را- حسن‏ – بگذار، و رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم او را حسن نامید

و در برابر این روایت، روایات دیگرى هم در کتابها آمده که چون حسن علیه السلام به دنیا آمد، على علیه السلام او را- حرب‏ – نامید، و چون رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم اطلاع یافت ‏به على علیه السلام دستور داد آن نام را به‏- حسن‏ – تغییر دهد

و یا اینکه على علیه السلام نام این نوزاد را- حمزه‏ – گذارد و چون حسین به دنیا آمد نام او را- جعفر – گذارد، و پس از آن رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم على علیه السلام را طلبیده و به او فرمود: به من دستور داده شده که نام این فرزند خود را تغییر دهم، سپس به على علیه السلام دستور داد که نام آن دو را- حسن‏ – و- حسین‏ – بگذارد، و على علیه السلام نیز به دستور آن حضرت عمل کرد

ولى این مطلب بعید به نظر مى‏ رسد، همان گونه که صاحب کتاب کشف الغمه نیز گفته استکه روایات مورد اشاره خلاف مشهور و ضعیف است، و مشهور همان است که در روایت ‏بالا ذکر کردم، و صاحب کتاب حیاه الحسن جناب باقر شریف این گونه روایات را از موضوعات و جعلیات دانسته و دلیلهایى بر این مطلب ذکر کرده که بهتر است‏ براى اطلاع بیشتر به همان کتاب مراجعه نمایید

و در روایات بسیارى از طریق اهل سنت آمده که این دو نام شریف ‏- حسن‏ – و- حسین‏ – در جاهلیت ‏سابقه نداشته و از نامهاى بهشتى است، و متن یکى از آن روایات که طبرى در کتاب ذخائر العقبى روایت کرده، این گونه است که عمران بن سلیمان گفته:

الحسن و الحسین اسمان من اسماء اهل الجنه، ما سمیت‏بهما فى الجاهلیه‏

حسن و حسین دو نام از نامهاى اهل بهشت است که در زمان جاهلیت ‏سابقه نداشته است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *