حوادث، وقایع، هجرت

مودت اهل بیت پیامبر

واژه مودت همگون با حب و محبت است و تفاوت مهمی از نظر مفهوم واژگانی با حب ندارد، گرچه برخی تفاوتهایی در کتابهای لغت در کاربرد این دو واژه عنوان نمودهاند. [۶۴] از لحاظ واژگانی میل به شخص یا چیزی محبت و مودت نامیده میشود. لیکن با توجه به لحن و سیاق و نیز توضیحاتی که از زبان روایات در این راستا رسیده است، منظور تعاطف و محبت عادی نمیتواند باشد. چون تعاطف عادی به افراد تناسبی ندارد که به عنوان پاداش رسالت قرار گیرد. زیرا اولا بر هر فرد مسلمان که رسالت رسول الله (ص) را باور دارد مودت عادی به خاندانش دارد مودت عادی به عنوان پاداش رسالت نمیتواند باشد. آنچه به عنوان مزد رسالت میتوان مطرح شود مودتی است که رسالت و دین را در جامعه مستقر سازد. تا با استقرار آن پاداش رسالت شکل گیرد. رسالت پیامبر برای استقرار دین میباشد. بر همین اساس منظور از مودت پیآمد آن یعنی رهبری و
[صفحه ۶۱]
اطاعت و در واقع پذیرش امامت و رهبری «ذو القربی» میباشد، که دین را در جامعه شکوفایی میسازد و در روایات نیز بر آن پافشاری شده است.
با این دو نکته تناسب بین مودت و پاداش رسالت هماهنگ و برقرار میشود، که منظور از افراد برترینهای جامعه و مقصود از مودت پذیرش رهبری و امامت آنان است. پذیرش این دو نکته با نگاهی کوتاه به برخی آثار روایی بهتر شفاف میشود. در توضیح آیه مبارکه از دو گروه شیعه و سنی روایات فراوانی رسیده است که، بر دو نکته یاد شده پافشاری دارند.
برگرفته از کتاب امام حسن علیه السلام الگوی زندگی نوشته: حبیب الله احمدی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *